Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Automatische aandrijving op alle wielen bij Volvo Trucks

Automatische aandrijving op alle wielen bij Volvo Trucks

De nieuwe Automatic Traction Control-voorziening van Volvo Trucks activeert automatisch de aandrijving op de vooras wanneer de truck vast dreigt te komen zitten. De chauffeur geniet van een betere wendbaarheid, de eigenaar bespaart op brandstof en er ontstaat minder slijtage aan de truck.

Een automatische aandrijving op alle wielen voor bouwtrucks' Dat kan voortaan bij Volvo, dat als eerste truckfabrikant ter wereld een Automatic Traction Control functie aanbiedt. Deze functie activeert de aandrijving op de vooras wanneer de tractie van de achterwielen afneemt op een gladde of zachte ondergrond.

'Veel chauffeurs schakelen de voorwielaandrijving of het sperdifferentieel al in ruim voordat ze op een moeilijk stuk terrein komen, om te vermijden dat ze vast komen te zitten. De Volvo Automatic Traction Control activeert de voorwielaandrijving tijdens het rijden en slechts voor de korte tijd dat dit echt nodig is', verklaart Jonas Odermalm, manager bij Volvo Trucks voor het bouwsegment.

Het systeem dat reeds werd toegepast door Volvo Construction Equipment op zijn knikdumpers is nu standaard voorzien op de Volvo FMX met aangedreven vooras in de versies 4x4, 6x6 en 8x6 en wordt aangeboden voor het complete Euro 3-, 4-, 5- en 6-motorprogramma. Het bestaat uit software die verbonden is met de snelheidssensoren op de wielen. Zij detecteren en bedienen de aandrijving op de wielen. Wanneer een achterwiel begint te slippen, wordt het vermogen automatisch naar de voorwielen verplaatst zonder dat de truck aan vermogen of snelheid inboet.

Binnen een halve seconde activeert een klauwkoppeling de voorwielaandrijving. Deze koppeling is lichter en heeft minder bewegende onderdelen dan een traditionele oplossing met permanente aandrijving op alle wielen. Wanneer de chauffeur op bijzonder ruig terrein komt, kan hij handmatig de andere sperdifferentiëlen voor en achter activeren.

Betere wendbaarheid en lager verbruik

De aandrijving op de vooras voorkomt dat de truck vast komt te zitten op moeilijk terrein, hoewel de functie vaak alleen maar vereist is over een klein deel van het volledige traject. Met de Automatic Traction Control laat de grip van de voorwielen toe het sturen te optimaliseren wanneer zich een kritieke situatie voordoet. Op die manier profiteert de chauffeur zo lang mogelijk van een uitstekende manoeuvreerbaarheid.

De Automatic Traction Control beperkt dan ook het brandstofverbruik en de slijtage van de aandrijflijn en de banden t.o.v. een constant geactiveerde voorwielaandrijving. Deze functie schakelt steeds de optimale aandrijfcombinatie in zonder dat de chauffeur hierover hoeft na te denken.

Na de lancering van de I-Shift versnellingsbak met dubbele koppeling vorig jaar biedt Volvo eens te meer een vernieuwende technologie aan om vlotter en intelligenter te rijden.

Connecteerbare truck

Deze wedren naar vernieuwing past in de logica van de connecteerbare truck voorzien van boordcomputers, stuurassistentie, camera's en andere hoog­technologische systemen die het beheer en het brandstofverbruik van de vloot optimaliseren. Parallel daarmee dwingen de opeenvolgende Euro-normen met hun steeds lagere emissiedrempels die door Europa worden opgelegd er de constructeurs eveneens toe hun voertuigen met specifieke technologieën uit te rusten. Milieuvriendelijkheid en zuinigheid staan dus voorop. En het feit dat de brandstof veelal meer dan 30% van de kosten van een vrachtwagen uitmaakt, is beslist reden genoeg om ze passend uit te rusten. Zoals de constructeur zelf zegt: 'Eén uitgespaarde liter brandstof komt overeen met nagenoeg 1% meer winst.' Dat is niet te verwaarlozen in deze magere jaren nu de Europese markt van de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton met 8,1% gedaald is in 2014.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Nelissen Steenfabrieken viert 100ste verjaardag

Nelissen Steenfabrieken viert 100ste verjaardag

Nelissen Steenfabrieken uit Lanaken viert dit jaar zijn 100ste verjaardag. Het bedrijf ruilt het traditionele feestgedruis echter in voor een grootschalige solidariteitsactie. Het team van Nelissen doorkruist de komende weken het hele land onder[…]

SPIE Belgium wint award voor jongerenintegratie

SPIE Belgium wint award voor jongerenintegratie

Architecturale dialoog tussen industrieel verleden en toekomst

Architecturale dialoog tussen industrieel verleden en toekomst

BMP overhandigt memorandum aan minister Matthias Diependaele

BMP overhandigt memorandum aan minister Matthias Diependaele