Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Atlas Copco's nieuwe sloophamer weegt een kwart minder

Atlas Copco's nieuwe sloophamer weegt een kwart minder

Atlas Copco vergroot de productiviteit en ergonomie met nieuwe, geavanceerde technologieën voor efficiënt slopen. Dankzij een nieuw uitgevonden werkingsprincipe ' Constant Pressure Control, voor een betere energieoverbrenging tussen de sloophamer en de nieuwe RHEX-beitel ' biedt de RTEX een ongeëvenaarde efficiëntie bij breekwerkzaamheden. De machine heeft een breekvermogen van een sloophamer van 30 kg of meer, maar gebruikt maar half zoveel perslucht en is ook nog eens 25% lichter.

De machine heeft het breekvermogen van sloophamers van 30 tot 35 kg van het topsegment, maar weegt slechts 25 kg. Bedienend personeel hoeft dus vijf tot tien kilo minder gewicht te hanteren bij gelijkblijvende prestaties. De drie-assige vibratie van handen en armen, gemeten in overeenstemming met EN ISO 28927-10, is lager dan 5 m/s². Hierdoor kan volgens de veiligheidsrichtlijnen tot wel acht keer langer worden gewerkt met de RTEX dan met conventionele sloophamers. Het geheim is de Constant Pressure Chamber aan de bovenzijde van de sloophamer, die fungeert als geavanceerde pneumatische ophanging. De RTEX is compacter dan een traditionele sloophamer, zodat er gemakkelijker mee kan worden gewerkt in krappe werk­omstandigheden, en biedt een ergonomisch betere werkhouding. Met de stevige handvatten en Softstart-functie kan het vermogen van de RTEX gemakkelijk worden beheerst.

Eén van de opvallendste eigenschappen van de RTEX is dat het apparaat 50% minder perslucht nodig heeft bij hetzelfde breekvermogen. Er kan dus een half zo grote compressor worden gebruikt, of je kan twee sloophamers gebruiken met een compressor die voorheen toereikend was voor slechts één sloophamer. De gebruiker is zo minder kwijt aan compressoren en profiteert van een lager brandstofverbruik, gemakkelijker vervoer en een lagere uitstoot.

Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een nieuw werkingsprincipe, uitgevonden door Atlas Copco-technici Olof Östensson en Thomas Lilja van het Construction Tools Innovation Center in Kalmar, Zweden. 'In een conventionele sloophamer wordt telkens lucht geloosd wanneer de actieve zuiger omhoog of omlaag beweegt. Bij de RTEX wordt maar één keer lucht afgeblazen, wanneer de zuiger terugkeert naar zijn uitgangspositie. Dan wordt de zuiger door de constante druk in een kamer boven op de RTEX naar beneden gedrukt. De druk boven de actieve zuiger is constant en genereert daardoor geen trillingen zoals conventionele sloophamers, zodat trillingsdemping overbodig is.

Het geheim is de Constant Pressure Chamber aan de bovenzijde van de sloophamer, die fungeert als geavanceerde pneumatische ophanging.

Hiertoe hebben we het ventiel aan de bovenkant van de sloophamer naar beneden verplaatst. De nieuwe, langere en zwaardere zuiger brengt het vermogen veel efficiënter over op de unieke RHEX-beitel. Hoewel de RTEX ook met conventionele beitels kan worden gebruikt, is de RHEX speciaal ontworpen voor deze nieuwe sloophamer om schokgolven optimaal over te brengen, voor een nog beter breekresultaat.

De RHEX heeft ook een speciaal, holrond puntprofiel dat vastzitten voorkomt. Het nieuwe werkingsprincipe van de RTEX, de lange zuiger en de RHEX-beitel resulteren in de hoogst mogelijke efficiëntie: er is 50% minder lucht nodig voor dezelfde breekcapaciteit', weet Olof Östensson.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen