Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Art & Design Atomium Museum in Brussel klaar voor opening

Gerelateerde onderwerpen :

Art & Design Atomium Museum in Brussel klaar voor opening

De stad Brussel is met het Art & Design Atomium Museum (ADAM) vanaf 11 december een nieuwe toeristische en culturele attractie rijker. Het nieuwe museum wordt ondergebracht in Trade Mart Brussels en is opgevat als een uitbreiding van het Atomium en zijn afdeling Tentoonstellingen. Het museum beschikt over een oppervlakte van 5.000 m², waarvan ongeveer de helft wordt voorbehouden aan het Plasticarium. Het ADAM werd gerealiseerd door bureau Lhoas & Lhoas Architectes uit Sint-Gillis, i.s.m. Thierry Belenger, één van de beste Belgische specialisten inzake design van de twintigste eeuw. Designtheoreticus en historica Alexandra Midal vervolledigde het team. De binneninrichting en de keuze van het meubilair gebeurden in nauwe samenwerking met Vitra.

De blikvanger van het ADAM wordt waarschijnlijk het Plasticarium, de unieke collectie van Philippe Decelle. Dit buitengewone en in de wereld unieke geheel, dat werd samengesteld met materiaal vanaf de jaren '60 van vorige eeuw, bevat duizenden voorwerpen in plastic, van gebruiksvoorwerpen tot kunstwerken. Omdat de ruimte niet de hele collectie kan herbergen, wordt een jaarlijkse wissel van de stukken voorzien, waardoor elk bezoek een nieuwe ervaring wordt.

Ongeveer 1.000 m² zal worden gebruikt voor tijdelijke tentoonstellingen gewijd aan kunst en design van de twintigste eeuw tot vandaag. De nieuwe museumruimte maakt het mogelijk om de programmatie die nu door het Atomium wordt voorgesteld voort te ontwikkelen. De tentoonstellingen over modernistisch en hedendaags design (zoals de biënnale 'Intersections. Belgian Design') zullen voortaan plaatsvinden in de ruimtes voor tijdelijke tentoonstellingen van de nieuwe locatie.

De samenwerking met Brusselse evenementen en festivals zoals Art Brussels, Europalia en Design September blijven behouden en worden nog versterkt. Gelijkaardige samenwerkingen worden gestart met MAD Brussels, de Koning Boudewijnstichting en de Vitra Foundation. De overblijvende oppervlakte wordt ingevuld met een ticketbalie, een museumshop en een cafetaria die zal worden uitgebaat door een externe firma, maar ook ruimtes voor vergaderingen, conferenties en projecties en voor de opslag van materiaal in afwachting van een tentoonstelling.

Het bureau Lhoas & Lhoas Architectes werd in 1994 opgericht en realiseerde de voorbije jaren in binnen- en buitenland een groot aantal projecten die inzake schaal en type heel verschillend zijn: de uitbreiding van het Palais des Beaux Arts in Charleroi, verscheidene galerijen voor hedendaagse kunst en talrijke verbouwingen van winkels in het Brusselse, maar ook in Parijs, Lyon, Aix-en-Provence en Bordeaux.

De binneninrichting en de keuze van het meubilair gebeurden in nauwe samenwerking met Vitra.

Het toekomstige museum krijgt een plaats op de Heizelvlakte, tussen het Atomium en Paleis 5, in het wat miskende gebouw van architect John Portman waar de Trade Mart Brussels gevestigd is. Het is een zeer laag gebouw met een sobere bouwstijl dat redelijk ver van de openbare ruimtes ligt. Daardoor is de ingang van het gebouw niet erg goed zichtbaar. Het architectenkantoor stelde daarom voor om de ingang duidelijker te identificeren in het urbanistische systeem van de Heizelvlakte door de constructie van een bovenmaatse boog aan de westelijke kant van het terrein, waardoor de ingang beter zou opvallen.

Omdat het gebouw wat achterin ligt ten opzichte van de wegen en een nieuwe ingang nodig is in een voorgevel die oorspronkelijk niet bestemd was voor een ingang wilden de ontwerpers de groene ruimte tussen het gebouw en de openbare ruimte volledig opnieuw inrichten. Aan de westelijke hoek werd een blikvanger voorgesteld met een visuele en fysieke link met de context om het landschappelijke, zelfs wilde karakter van het tuintje dat als voortoneel van het ADAM dient te versterken.

De kwaliteit van het gebouw schuilt in de eenvoud van zijn bouwstijl, zijn kolossale afmetingen en de radicaliteit van zijn structuur. De ontwerpers vonden het architecturaal maar ook economisch interessant om deze karaktertrekken in stand te houden. Daarvoor werden een maximum aan bestaande elementen behouden of hergebruikt. Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande tussenwanden en de zeldzame gedeeltes met zicht naar buiten.

De twee grote behouden gangen vormen twee galerijen die op hun beurt op de tentoonstellingsruimtes, de voorraad, de reserves en de administratieve kantoren uitkomen. Het auditorium ligt in het verlengde van de ingang, in een zaal met bestaande tussenwanden. Vanaf de ingang, de cafetaria en de ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen is er een mooi uitzicht naar buiten en op het grote Heizelpaleis, wat bijdraagt tot de zichtbaarheid van het museum.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Real.Gent, de nieuwe vlag voor het Gentse Vastgoedevent, legt een aantal pijnpunten bloot. Misschien wel het meest prangende is dat projectontwikkelaars uit Gent, en waarschijnlijk ook tot ver daarbuiten, schreeuwen om meer rechtszekerheid voor[…]

05/12/2019 | MobiliteitProjecten
Nieuwe vereniging voor jonge vastgoedprofessionals

Nieuwe vereniging voor jonge vastgoedprofessionals

Gents Vastgoedevent wordt Real.Gent

Gents Vastgoedevent wordt Real.Gent

Wienerberger wint eerste Ufemat-prijs voor duurzame verpakking

Wienerberger wint eerste Ufemat-prijs voor duurzame verpakking

Meer artikels