Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Arcadis en Assar werken aan Albert

Arcadis en Assar werken aan Albert

De tijdelijke vereniging Arcadis-Assar Architects is door de MIVB aangeduid als projectleider voor het ontwerp en de uitvoering van de vernieuwing van het knooppunt Albert in Vorst, inclusief de bouw van een nieuwe tunnel richting het Rochefortplein. Ontwerp- en adviesbureau Arcadis neemt de rol van projectleider op zich. De halte ligt op de toekomstige metrolijn 3 Bordet-Noord-Albert, die wordt doorgetrokken tot het treinstation Bordet in Haren, vlakbij Evere.

De halte Albert ligt op de kruising van de huidige premetrolijnen 3 en 4, en tramlijn 51. De MIVB voorziet een upgrade van deze as naar een volwaardige metro. Deze zal tot in het noorden van Brussel rijden, met nieuwe haltes in Schaarbeek en Evere. Op iets langere termijn wordt ook een zuidwaartse uitbreiding voorzien tot in Ukkel. De halte Albert wordt zo een belangrijke schakel op de Brusselse Noord-Zuid-as. In het kader van deze toekomstplannen wordt het station Albert volledig vernieuwd, en worden tevens de verschillende delen van Vorst met elkaar verbonden.

'De vernieuwing van de halte Albert is een sleutelproject voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer in de hoofdstad. Naast de nieuwe metroverbinding zal de halte bediend worden door verschillende tramlijnen: het wordt dus een belangrijk vervoersknooppunt. De MIVB werkt samen met Arcadis en diens partner Assar om de doelstellingen van dit ambitieuze project te verwezenlijken', vertelt Nicolas Leonard, project manager bij de MIVB.

Arcadis neemt de rol van projectleider op zich voor het ontwerp en de uitvoering van de ingrepen. Een team van Belgische en Franse ingenieurs slaan de handen in elkaar om het project in goede banen te leiden, van ontwerp tot en met ingebruikname. Assar Architects neemt het landschapsontwerp en de architectuur voor zijn rekening. De communicatie en het participatietraject worden respectievelijk door de onderaannemers Clepsydre Communication en City Tools verzorgd.

'We zijn blij dit project te mogen leiden en zo te kunnen bijdragen aan de mobiliteit in de hoofdstad. De metro is in Brussel een onzichtbaar maar onmisbaar deel van dit verhaal. Onze verschillende expertisedomeinen en uitgebreide ervaring laten ons toe een totaaloplossing te bieden die aansluit bij de noden van het gewest, de bewoners en de natuurlijke omgeving', stelt Luc Hellemans, ceo van Arcadis in België.

Internationale ervaring

Arcadis is met dit project niet aan zijn proefstuk toe: in de Benelux en Frankrijk heeft het bureau al verschillende metro- en tunnelprojecten op zijn palmares. Zo staat Arcadis momenteel aan de leiding van verschillende bouwprogramma's voor de uitbreiding van het metronet in de Parijse voorsteden, met als opvallendste verwezenlijking een volledig nieuw stationsgebouw in Nanterre.

Nog in Frankrijk was Arcadis eerder al projectleider voor een uitbreiding van de volledig geautomatiseerde metro van Toulouse. In thuisbasis Amsterdam werkte het bureau mee aan de nieuwe Noord-Zuid-metrolijn die vanaf 2017 in gebruik genomen wordt, en ontwierp het de nieuwe metrostations voor het Centraal Station en de Bijlmer Arena.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Voor de relance van de Europese economie voorziet de Europese commissie in een herstelfonds van 750 miljard € waarvan ongeveer 5 miljard € voor België. De Europese commissie geeft daarbij zelf aan dat een groot deel van de[…]

23/09/2020 | Confederatie BouwEuropa
Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Techni-Mat gaat door!

Techni-Mat gaat door!

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan