Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

App meet hoe mensen verlichting ervaren

App meet hoe mensen verlichting ervaren

Een nieuwe app geeft stads- en gemeentebesturen  de mogelijkheid om de sociale en economische impact te meten van het verlichten van stedelijke oriëntatiepunten.

De app is ontworpen om steden en eigenaars van kenmerkende locaties te helpen met het verzamelen van nauwkeurige feedback over de sociale en media-impact van openbare-verlichtingsprojecten. De informatie van de app helpt overheden een betere betrokkenheid met de inwoners te realiseren, strategieën te verbeteren om het toerisme te doen toenemen en de waarde voor de lokale economie te verhogen.

Philips Lighting en SAP SE

De nieuwe app, die werd aangekondigd op de Smart City Expo in Barcelona, is het resultaat van een samenwerking tussen Philips Lighting en SAP SE, gespecialiseerd in bedrijfssoftware. De app herkent foto’s met architectuurverlichting van kenmerkende installaties op sociale media.

De door Philips Lighting ontwikkelde analyse van deze afbeeldingen wordt samengevoegd met het Cloud Platform van SAP, dat gegevens verzamelt over wat op sociale media en nieuwssites wordt gepubliceerd over een bepaald architecturaal werk. Het resultaat daarvan is een waardevolle reeks gegevens die gebaseerd zijn op de mening van een groot publiek over de architecturale verlichting van een specifiek gebouw of monument.

Sociale impact

“Voor deze app werkten we samen met Philips Lighting. Dit is een prima voorbeeld van hoe technologie succesvol een probleem kan oplossen en de deur kan openen naar meer mogelijkheden. Gegevens van de app kunnen stedelijke overheden bijvoorbeeld helpen om de meest populaire verlichtingsinstallaties te kiezen en verlichtingsstrategieën te verfijnen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van de lokale gemeenschap”, zegt Isabella Groegor-Cechowicz, global general manager Public Services bij SAP.

“Dit wordt steeds belangrijker omdat mensen verwachten op een innovatieve manier in interactie te kunnen komen met hun omgeving; zo zou de verlichting van een brug gesponsord kunnen worden door een goed doel dat donateurs de mogelijkheid biedt te stemmen op hun favoriete verlichting. In een wereld waarin steden ernaar streven nieuwe en innovatieve manieren te vinden om slimmer te zijn, kan de app voor het analyseren van sociale impact gebruikt worden om nieuwe zakelijke kansen te creëren voor de lokale economie”, aldus Isabella Groegor-Cechowicz.

Meer dan alleen functioneel 

Een onderzoek dat door Philips Lighting werd uitgevoerd naar de impact van openbare verlichting toonde aan dat dynamisch verlichte oriëntatiepunten veel meer dienen dan alleen een functioneel doel. Steden, publieke en private organisaties gebruiken de installaties voor het verfraaien of markeren van steden om het toerisme te vergroten, gezondheid en welzijn te bevorderen en verwaarloosde gebieden te revitaliseren door gebouwen, bruggen en monumenten te veranderen in kunstwerken.

Media en sociale media laten vooral het effect van verlichtingsinstallaties op de lokale gemeenschap zien. Een voorbeeld daarvan is The Bay Lights, een lichtsculptuur bij de San Francisco Bay Bridge die een enorme positieve impact op de lokale gemeenschap bleek te hebben. 50 miljoen mensen zagen de oorspronkelijke installatie die ook nog eens meer dan 100.000 keer werd bekeken op YouTube. Er volgden ruim 650 miljoen vermeldingen in media en sociale media, wat resulteerde in 18 miljoen € extra inkomsten voor de lokale economie.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Betere prestaties met nieuwe glascoatings

Betere prestaties met nieuwe glascoatings

Dit najaar brengt AGC twee nieuwe zonwerende beglazingen op de markt: Stopray Ultra-70 on Clearvision en Stopray Titanium 34 T. Het gaat om high-tech glasproducten die tegemoetkomen aan de steeds strengere eisen die worden gesteld op het gebied[…]

Home Invest Belgium verwerft Be Real Estate

Home Invest Belgium verwerft Be Real Estate

Tim Jacobs leidt Strabag Antwerpen

Tim Jacobs leidt Strabag Antwerpen

Wyckaert bij ‘final four’ Voka Ambassadeur Oost-Vlaanderen

Wyckaert bij ‘final four’ Voka Ambassadeur Oost-Vlaanderen

Meer artikels