Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Foto's: (c) Total Technical Solutions

In de Confortalei in Deurne worden twee flexdrempels geplaatst als testproject. Dat zijn flexibele snelheidsdrempels die geen hinder opleveren voor zware voertuigen zoals bussen en brandweerwagens en minder trillingen veroorzaken. De werken zijn in principe op 9 november afgerond.

 

De Confortalei in Deurne is de eerste straat in België waar flexdrempels komen. Deze drempels worden gemonitord en geëvalueerd door de stad Antwerpen in samenwerking met onder andere De Lijn en de brandweer. Als de ervaringen positief zijn, kunnen op nog meer locaties met flexdrempels volgen.
 
Flexdrempels zijn drempels die meeveren onder het gewicht van voertuigen. De drempels werken voor personenwagens als gewone snelheidsdrempels, terwijl zwaardere voertuigen ze vlotter kunnen nemen dan gewone drempels.
 
Dat is vooral interessant op routes die door de brandweer als aanrijroute worden gebruikt en waar tot nu toe geen snelheidsremmende ingrepen konden plaatsvinden, zoals de Confortalei.
 
Ook reizigers van De Lijn zullen minder hinder ondervinden wanneer hun bus over dergelijke drempels rijdt. Fietsers in de Confortalei worden over het bestaande fietspad naast de drempel geleid. Voor hen verandert er dus niets.
 
In Nederland werd al heel wat ervaring opgedaan met flexdrempels. Een delegatie van de stad Antwerpen ging in augustus vorig jaar samen met De Lijn, Mobiliteit & Openbare Werken en het Onderzoekscentrum voor Wegenbouw, de drempels bespreken en uitproberen in Tilburg. De bevindingen waren voldoende positief om ook in Antwerpen een test met de flexdrempels te organiseren. 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bedrijfswagens blijven aantrekkelijk voor personeel

Bedrijfswagens blijven aantrekkelijk voor personeel

De bedrijfswagen blijft een belangrijk onderdeel van het totale beloningspakket en dus een belangrijk instrument op de (verhittende) arbeidsmarkt. Maar (potentiële) werknemers zijn (nog) niet volledig gewonnen voor elektrische voertuigen.[…]

17/09/2021 | SociaalOndernemingen
Bouwvakkers mogen opnieuw samen in camionette zitten

Bouwvakkers mogen opnieuw samen in camionette zitten

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

Oplossing voor kabelproblemen bij elektrisch laden van auto's

Oplossing voor kabelproblemen bij elektrisch laden van auto's

Meer artikels