Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Antwerpen krijgt rijstroken voor zelfrijdende auto’s

Gerelateerde onderwerpen :

Antwerpen krijgt rijstroken voor zelfrijdende auto’s

Antwerpen is één van de vijf Europese proeftuinen die samen met Lyon, het Spaanse Vigo, de snelweg tussen Nürnberg en München en de regio Rotterdam-Den Haag werd geselecteerd als testgebied voor zelfrijdende auto’s.

“Binnen enkele maanden zal  worden gestart met de bouw van de eerste autonome snelwegen”, verklaarde Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters in Gazet van Antwerpen.

Voor het testproject wordt in totaal 20 miljoen € uitgetrokken, waarvan 3,4 miljoen € voor Vlaanderen. Op de Antwerpse ring tussen Borgerhout en Deurne en de verkeersknoop op de E313 ter hoogte van Ranst zullen enkele rijstroken dit jaar en in de loop van volgend jaar een aantal rijstroken worden uitgerust met sensoren die informatie doorgeven aan zelfrijdende auto’s. Ze sturen op die manier het verkeer en dat moet voor aanzienlijk minder files en ongevallen zorgen.

Autonoom rijden zou dan op deze teststroken mogelijk zijn tijdens een testperiode vanaf begin 2019 tot juni 2020. Voor automobilisten verandert relatief weinig. Wie met een klassieke auto rijdt, kan gewoon de snelweg blijven gebruiken. Het betekent ook niet dat vanaf 2019 wagens zonder bestuurder zullen rondrijden in Antwerpen, al is dat in theorie mogelijk. In iedere auto zal nog een bestuurder zitten.

“Autonome snelwegen zullen in de toekomst geleidelijk een gewone zaak worden. Door dit project plaatst Vlaanderen zich bij de koplopers. Er zijn verschillende manieren om verkeersproblemen aan te pakken. Je kan extra rijstroken bouwen of je kan zoals wij nu doen kiezen voor nieuwe technieken”, besluit minister Muyters.

 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Drie kandidaten voor bouw hoofdzetel NMBS

Drie kandidaten voor bouw hoofdzetel NMBS

De NMBS wil al haar administratieve diensten centraliseren in een nieuwbouw vlak bij de Fonsnylaan in Brussel. Vandaag zitten die verspreid op een oppervlakte van 200.000 m² in verouderde en weinig efficiënte gebouwen. Volgens de krant[…]

Grote mobiliteitsprojecten op komst in Tongeren

Grote mobiliteitsprojecten op komst in Tongeren

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Veilig en vlot fietsverkeer wordt een prioriteit

Veilig en vlot fietsverkeer wordt een prioriteit

Meer artikels