Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Aluminium in infrastructuur: sterk, duurzaam en veilig

Aluminium is niet meer weg te denken uit onze wereld. In onze woonomgeving tref je bv. mobiele apparatuur, zonnepanelen, mountainbike- en auto-onderdelen die vaak uit aluminium worden vervaardigd. De grote doorbraak kwam in de jaren '50 van vorige eeuw met de hoogbouw in grote steden zoals New York, waar voor hoogbouw lichtgewichtgevels de enige oplossing zijn om de lastafdracht naar de funderingen te beperken.

Een zeer mooi voorbeeld in België en in Europa is het dak van het Kuipke in Gent, dat met zijn overspanning van 67 m ongeëvenaard was voor die tijd. Gebouwd in 1964 is het nog steeds intact en zo werd onlangs de binnenbekleding gerenoveerd zonder dat de structuur aangepast moest worden.

In de infrastructuur wordt aluminium eveneens toegepast in o.m. palen voor signalisatie-opstellingen, geluidsschermen, verlichtingspalen en constructies voor systemen langs wegen en vaarwegen. Reden hiervoor is de lange levensduur, het onderhoudsvrije karakter en het lichte gewicht van het materiaal. Deze innovatieve oplossingen zijn het gevolg van jarenlang onderzoek en ontwikkeling, met name op het gebied van aluminium extrusie. Door slim om te gaan in het ontwerpproces kan sterkte gecreëerd worden en kosten bespaard worden.

Aluminium biedt ook ergonomische voordelen. Mede door het lage eigen gewicht van aluminium en de innovatieve ontwikkeling van het product leidt dit tot vermindering van het brandstofverbruik tijdens het transport. Om een voorbeeld te geven: een aluminium lichtmast met een lichtpunthoogte van 6 m weegt ongeveer 20 kg. Deze kan dus met de hand geïnstalleerd worden.

De systemen voor wegen en vaarwegen (verkeerslichten) zijn voorbeelden van recente ontwikkelingen. Voorbeelden zijn galgmasten, boogpalen, portieken, enz. Deze aluminium constructies worden geconstrueerd conform de Europese norm. Een voorbeeld hiervan is de (galg-)zweepmast. Deze aluminium constructie is zo sterk dat er met gemak drie verkeerslichten met achterschild aan gehangen kunnen worden. Bovenstaande voorbeelden tonen aan dat de interesse voor aluminium toeneemt voor dergelijke structurele toepassingen.

Veiligheidsaspecten

In de infrastructuur voor wegen zijn er door de komst van de Europese normen nieuwe ontwikkelingen die de veiligheid verhogen voor de weggebruiker bij ongevallen. In de normen EN40 voor verlichtingspalen en EN 12899 voor verticale draagconstructies worden eisen gesteld aan passieve veiligheid van deze producten (ook wel kreukelpalen genoemd) en verwezen naar de EN 12767 norm. Deze norm gaat over het bepalen (testen) van de mate van veiligheid van het product welk men langs de weg wil plaatsen. Doel hiervan is het terugdringen van dodelijke ongevallen en letselschade.

Aluminium heeft al jarenlang bewezen dat het materiaal van nature botsveilig is. Uit crashtesten is gebleken dat de vervormbaarheid van aluminium dusdanig is dat de bestuurder en inzittende(n) bij een frontale botsing in een gewone personenauto meer kans hebben het ongeval te overleven.

Zo zijn er door vele testen botsveilige producten ontwikkeld en gecertificeerd die verschillend reageren bij een botsing. Er zijn producten die het voertuig weinig afremmen (NE3) maar ook veel afremmen (LE3) of zelf tot stilstand kunnen brengen (HE3) en toch voor de inzittende(n) veilig zijn. Afhankelijk van de locatie kan de wegbeheerder een keuze maken voor het juiste product op de juiste locatie langs de weg.

Vaak wordt voor autosnelwegen gekozen voor de NE3-mast omdat deze het veiligst is. Indien er langs de weg secundair gevaar is in de nabijheid van de botsveilige opstelling, kan men overwegen om LE3- of HE3-masten te plaatsen.

Artikel van Aluminium Centrum België i.s.m. Sapa Pole Products.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

‘Overheidsopdrachten en vergunningen zo snel mogelijk lanceren’

‘Overheidsopdrachten en vergunningen zo snel mogelijk lanceren’

Uit onderzoek van EBP en Bouwkroniek blijkt dat het aantal overheidsopdrachten in de bouw tussen 2020 en 2021 met 14% gestegen is. De Confederatie Bouw stelt nochtans vast dat er al jaren systematisch ondergeïnvesteerd wordt in ons land.[…]

14,3 miljoen € steunmaatregelen voor binnenvaartsector

14,3 miljoen € steunmaatregelen voor binnenvaartsector

Utrecht krijgt een 'eetbare' woonwijk

Utrecht krijgt een 'eetbare' woonwijk

Afwezigheden door omikron in één week tijd verdubbeld in de bouw

Afwezigheden door omikron in één week tijd verdubbeld in de bouw