Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Aluminium: duurzaam metaal

Aluminium: duurzaam metaal

In grote projecten zoals scholen, rusthuizen en kantoorgebouwen wordt steeds meer voor aluminium schrijnwerk gekozen. Aluminium is een materiaal dat heel veel mogelijkheden biedt omdat het heel licht is, wat een fundamenteel voordeel is voor hoogbouw: hoe lichter je gevel, hoe beter. Zo kan je met aluminium alle soorten profielen en designs heel snel realiseren. Het is ook corrosiebestendig (aan de kust is een extra behandeling nodig) en zeer duurzaam met een lange levensduur. Aluminium kan bovendien oneindig gerecycleerd worden zonder kwaliteitsverlies, wat de ecologische voetafdruk klein houdt.

Ook in de sector van aluminium schrijnwerk is er een steeds toenemende aandacht voor het milieu. Na de focus van de voorbije jaren op energieprestaties is er de jongste jaren ook een stijgend bewustzijn voor de luchtdichtheid. Op dit gebied scoort aluminium beter dan pvc en hout. Dit werd aangetoond door een studie van de UGent waarbij 200 samples getest zijn op de relatie tussen luchtdichtheid versus materiaal (hout, pvc, aluminium), waarbij aluminium het beste scoorde.

Aluminium is dus zeker een duurzame keuze als het gaat over schrijnwerk. Het is licht en sterk, gaat heel lang mee en vergt geen specifiek onderhoud van de oppervlaktebehandeling. In vergelijking met hout en pvc is aluminium ook beter bestand tegen beschadiging zoals krassen.

Recyclage

Recycleren van aluminium is zowel economisch, technisch als ecologisch zinvol. De hoge economische waarde van aluminium maakt recyclage ook vanuit financieel oogpunt aantrekkelijk, waardoor dit marktgedreven plaatsvindt. Eens geproduceerd vergt aluminium slechts 5% van de initiële energie om het zonder kwaliteitsverlies te recycleren, in tegenstelling tot andere materialen die vaak in minderwaardige oplossingen verwerkt worden. 75% van het ooit geproduceerde aluminium is nog steeds in gebruik: secundair aluminium draagt dus in belangrijke mate bij tot duurzame ontwikkeling.

Als aluminium zo goed recycleerbaar is, waarom wordt niet voor 100% ingezet op gerecycleerd materiaal' Door de lange levensduur van aluminium schrijnwerk is het zo dat er onvoldoende schroot vrijkomt om aan de recyclagevraag te voldoen. In Europa kan de vraag naar aluminium voor 47% door gerecycleerd materiaal worden gedekt. De collectegraad van aluminium uit afbraak van gebouwen bedraagt volgens een studie van de TU Delft (Collection of aluminium from buildings in Europe) in Europa 92 tot 96%, dus er gaat bijna geen aluminium verloren. Mede daarom is aluminium het materiaal van de toekomst.

De Federatie Aluminium Constructeurs (FAC) heeft met haar publicatie 'Duurzaamheid in aluminium schrijnwerk' op een toegankelijke manier het duurzaamheidsaspect m.b.t. aluminium belicht. Duurzaamheid manifesteert zich op materiaalniveau, maar ook in producten, gebouwen en processen. Tijdens de productie bijvoorbeeld kan een materiaal dat voor het ene bedrijf een afvalstof is voor het andere een grondstof betekenen.

Breeam

Ook op gebouwniveau kan men spreken over duurzaamheid. Wie vandaag bouwt, staat voor een pak uitdagingen. Een gebouw is duurzaam wanneer het technisch en functioneel performant is en bovendien een goede score behaalt op de volgende drie duurzaamheidsaspecten:

1. Milieu (energie-, materiaal- en waterverbruik, afvalproductie, biodiversiteit, ');

2. Mens en maatschappij (binnenklimaat, toegankelijkheid, veiligheid, mobiliteit, ');

3. Economie (levenscycluskosten, onderhoud, aanpasbaarheid, ').

Welke rol aluminium schrijnwerk hierin speelt, uit zich onder andere in het toenemende belang van duurzaamheidscertificaten zoals Breeam. De voorbije jaren zijn milieuscores ontwikkeld om de milieuprestaties van het gebruik van een gebouw te vergelijken in functie van duurzaamheid.

Breeam is zo'n validatiemethode die steeds meer ingang vindt, voornamelijk bij grote vastgoedprojecten. Voor de schrijnwerkconstructeur en gevelbouwer is het belangrijk te weten op welke criteria hij impact heeft, om bij de aanvang zijn benaderingswijze te bepalen. Bijvoorbeeld daglichttoetreding in de categorie 'Gezondheid en comfort': hierop heeft de gevel een grote invloed, maar het is de architect die de grootte van de ramen bepaalt. De constructeur kan met de keuze van een slank profiel en het soort beglazing wel nog de daglichttoetreding beïnvloeden. Ook op criteria die te maken hebben met 'Energie' en 'Materialen' heeft het schrijnwerk een grote impact voor de eindscore.

Duurzaam ondernemen

Wanneer we over duurzaamheid spreken in een bedrijfscontext, spreken we over duurzaam ondernemen of MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Hierbij is sprake van een ideaal evenwicht tussen de sociale, economische en ecologische belangen. Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde toekomst met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen zijn duurzaam.

De Federatie Aluminium Constructeurs (FAC) heeft in een richtlijn 'Duurzaamheid in aluminium schrijnwerk' ook een inleiding tot duurzaam ondernemen verwerkt, speciaal gericht op aluminium constructeurs. Opportuniteiten worden gedetecteerd om aan duurzaamheid te werken in bedrijven die in de gevelbouw actief zijn, door middel van concrete informatie en een vragenlijst. Zo krijgen dergelijke bedrijven aanknopingspunten om over transitie na te denken en worden de algemene principes vertaald naar concrete en haalbare acties voor meer duurzame producten en processen.

FAC wil hier een rol als katalysator vervullen, om innovatieve ideeën sneller tot ontwikkeling te laten komen. Op die manier kan de sector zich ook actiever profileren als zijnde milieubewust door middel van gerichte acties.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Aannemers wegen- en waterbouw worden vergoed voor coronamaatregelen

Aannemers wegen- en waterbouw worden vergoed voor coronamaatregelen

Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters laat weten dat het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) een regeling klaar heeft voor de vergoeding van de extra kosten van aannemers in de  wegen- en[…]

29/10/2020 | Lydia Peeterswegenbouw
Voetbalstadion Club Brugge krijgt originele en innovatieve architectuur

Voetbalstadion Club Brugge krijgt originele en innovatieve architectuur

Japanse architecten bouwen academische ark

Japanse architecten bouwen academische ark

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 januari

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 januari