Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Aluminium bruggen, een succes sinds 1933

Aluminium bruggen, een succes sinds 1933

Sinds 1933 worden aluminium bruggen met succes toegepast wereldwijd. Een mooi voorbeeld van een toepassing in Europa is de bijna 60 jaar oude Schwanswell-brug (foto) over de Rijn in Lünen (Duitsland) uitgevoerd in EN AW 6082 T6 (vroegere benaming van de legering: AlMgSiF32).

In België werden in het verleden ook een aantal kantelbare bruggen uitgevoerd, vaak over de Schelde en Dender. Het lage gewicht en de sterkte van het materiaal zorgen er bij deze bruggen voor dat de krachten die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug beperkt kunnen blijven en een kleinere belasting wordt overgedragen op de funderingen en ruwbouw.

Deze bruggen werden hoofdzakelijk in de jaren '70 van vorige eeuw gebouwd en een aantal ervan worden momenteel hersteld wegens corrosie van de onderliggende dragende structuur. Vaak wordt het dan nog intacte aluminium brugdek vervangen, alhoewel de huidige technologie toelaat om zeer performante brugdekken te bouwen bestand tegen hoge lokale krachten. Hoe dergelijke brugdekken worden uitgevoerd is schematisch weergegeven in onderstaande figuur.

Omwille van de voordelen van het materiaal zijn er ook meer recente toepassingen. Zo werd in België een voetgangersbrug gebouwd in 2010 gelegen in het toeristische Ravel-traject in Autres-Eglise. De brug met 12 m overspanning werd ontworpen om te weerstaan aan de sneeuw-, wind- en thermische belastingen en een uniforme gebruiksbelasting van 5.000 N/m². De horizontale ontwerpbelasting op de balustrade bedraagt 1.000 N/m en de accidentele belasting uitgeoefend door een voertuig met massa van 12.000 kg, acceleratie en deceleratie werden gesimuleerd. De berekening werd uitgevoerd volgens Eurocode-regels met het programma SCIA Engineer.

Een en ander toont aan dat de interesse voor aluminium opnieuw toeneemt voor dergelijke structurele toepassingen. De voordelen voor het gebruik van aluminium in bruggen zijn legio: de snelheid van plaatsing, het lage gewicht en de beperkte krachten door excentrische belasting bij verbreding van de bestaande brugconstructies.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

"Aannemers kunnen geen bullshit meer verkopen"

"Aannemers kunnen geen bullshit meer verkopen"

De bouwsector is vandaag – op een paar positieve uitzonderingen na – nog heel klassiek in zijn communicatie. “Aannemers pakken vooral uit met wat ze in het verleden al gerealiseerd hebben, terwijl het ‘hoe’ en meer[…]

Hilti automatiseert boren in plafonds

Hilti automatiseert boren in plafonds

Pools universiteitsgebouw wint Brick Award

Pools universiteitsgebouw wint Brick Award

Genk krijgt nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal

Genk krijgt nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal