Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Altijd meer!

Het vlaggenschip van het bestelwagengamma van Ford is zonder twijfel de Transit, die zich eens te meer opwerpt als de referentie in zijn segment. Hij doet dat door de exploitatiekosten te verminderen, door een hoger nuttig laadvermogen en door een rist nieuwe technologieën.

De reputatie van de Transit is gebouwd op zijn legendarische sterkte en resulteerde in 7 miljoen geproduceerde exemplaren sinds zijn introductie in 1965.

Ruim aanbod

De Ford Transit is voortaan leverbaar met dubbele cabine (DCiV), als Combi of bestelwagen-combi, als chassis/cabine en chassis met dubbele cabine. Een nieuwe SuperJumbo chassis/cabine uitvoering maakt het mogelijk om een wisselbakopbouw of in geval van een gesloten opbouw een laadkast van vijf meter te monteren.

De ECOnetic uitvoeringen van de Transit, die voorzien zijn van een vaste snelheidsbegrenzer op 100 km/u, pakken uit met een CO2-uitstoot vanaf 169 g/km en een gemiddeld normverbruik dat in gemengde cyclus 6,4 l/100 km bedraagt. Dat betekent een daling van zes procent tegenover de ECOnetic versie van zijn voorganger.

Het Transit ECOnetic gamma bestaat voortaan uit zes verschillende gesloten bestelwagenversies met een totaal gewicht dat kan oplopen tot 3,5 ton. Ze worden aangedreven door een 2,2-liter Duratorq dieselkrachtbron die al naargelang de uitvoering 100, 125 of 155 pk op het asfalt zet. Alle motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

De Transit is leverbaar met zowel voor- als achterwielaandrijving en daarnaast is er eveneens een integraal aangedreven uitvoering verkrijgbaar. Alle versies moeten slechts om de twee jaar of om de 50.000 km op onderhoud.

Eveneens handig om weten is dat brandstofvergissingen aan de pomp uitgesloten zijn dankzij het Easy Fuel systeem dat standaard wordt geleverd. Deze nieuwe generatie van de Transit werd ontwikkeld om een record levensduur te garanderen. Dat valt ook te merken aan de verlengde garantie tot twaalf jaar tegen roestperforaties.

Praktisch bekeken

De Transit heeft een 11% hogere laadcapaciteit en een veelvoud aan innoverende functionaliteiten in huis, die gericht zijn op het laden en zekeren van de te vervoeren goederen. Bovendien kan hij bogen op een modern design, dat overigens hand in hand gaat met een laadruimte, die ontworpen werd om de meeste courante goederen te kunnen vervoeren. Ongeacht of het gaat om buizen of om bouwpanelen.

Goederen vervoeren is overigens eenvoudiger geworden dankzij de rechtere wanden en de erg praktische manier waarop de deuren voortaan geopend kunnen worden. Zo wordt het laden of lossen met een vorkheftruck aanzienlijk vereenvoudigt dankzij de 1.300 mm brede zijdeuren. Het laadvolume ligt ongeveer 10% hoger dan bij vergelijkbare modellen van de vorige generatie.

Het maximale volume van een L2 bestelwagen met tussenwand en met volledig stalen wanden stijgt van 10,3 naar 11,2 m³, waardoor men er europaletten en objecten van 3 m op de vloer mee kan vervoeren. De grootste uit het lot, de Jumbo, biedt van zijn kant 15,1 m³ laadvolume achter zijn achterwand.

Verschillende formaten

De bestelwagens zijn leverbaar met drie lengtes en twee verschillende dakhoogtes en dat met een veelvoud aan keuzes qua totaal gewicht. Verder wijzen we nog even op de geïntegreerde opstaptrede met antisliplaag in de bumper, de gemakkelijk te reinigen laadvloer en de vloerbekleding in duurzaam plastic, die een plint van 100 mm vormt op de zijwanden en daardoor erg onderhoudsvriendelijk is.

De verankeringspunten op de wanden, de led-verlichting van de laadruimte, de aanhangwagencapaciteit van 3,5 ton... het is allemaal voorzien en dat voor alle soorten gebruik. Bovendien heeft die gerichtheid op de gerieflijkheid van de laadruimte nergens voor compromissen inzake comfort gezorgd.

De cabine is immers groter geworden en beter geïsoleerd. Dat zorgt niet alleen voor meer ruimte op schouderhoogte en qua hoofdruimte, maar ook voor een aangenamer geluidsniveau. De besturing werd gemakkelijker gemaakt dankzij een stuurkolom die zowel in de hoogte als de diepte regelbaar is.

Innovatie

Een nieuw dashboard, een groot aflegvak onder de dubbele passagierszetel, flessenhouders en intelligente drankenhouders zijn pluspunten, maar de hellingshoek van de rug van de passagierszetel kan jammer genoeg nog altijd niet ingesteld worden.

De uitrusting bestaat verder uit een 230 V-stekker voor het opladen van apparaten of draagbare computers, het AppLink stembediende Ford SYNC systeem, dat bestuurders de kans biedt om met hun stem hun favoriete applicaties te bedienen, de Emergency Assistance, die de inzittenden helpt de lokale hulpdiensten te verwittigen, de adaptieve snelheidsregelaar met alarm voor de zone voor het voertuig, de rijvakassistentie, die ook waarschuwt bij het verlaten van het rijvak, de achteruitrijcamera met aanhangwagenassistentie, de statische hoekverlichting en de bandendrukcontrole.

U merkt het, alles is aanwezig! En dan vergeten we de Curve Control nog te vermelden. Die vertraagt het voertuig op een veilige en stabiele manier bij het nemen van de een bocht. Of de adaptieve ladingscontrole, de slingerstabiliteitscontrole, de schommelcontrole voor een aanhangwagen en de wegrijhulp op hellingen. De nieuwe Transit is dan ook veilig, functioneel en proper. - BM

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Federale Verzekering opent 'kantoor van de toekomst' in Ukkel

Federale Verzekering opent 'kantoor van de toekomst' in Ukkel

Federale Verzekering opent een ‘kantoor van de toekomst’ in Ukkel. Het nieuwe kantoorconcept heeft een functionele inrichting en een warme uitstraling. Via digitale hulpmiddelen wordt sterk ingezet op de interactie met klanten. Door[…]

Onderdelen ponton cruiseterminal op weg naar Antwerpen

Onderdelen ponton cruiseterminal op weg naar Antwerpen

Opdrachtgevers en aannemer bereiken akkoord over Noorderlijn

Opdrachtgevers en aannemer bereiken akkoord over Noorderlijn

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen