Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Alkmaar opent grootste beweegbare verkeersbrug van composiet

Alkmaar opent grootste beweegbare verkeersbrug van composiet

Onlangs werd in de Nederlandse stad Alkmaar de Nelson Mandelabrug officieel geopend. Deze nieuwe brug (foto 1) voldoet aan alle eisen en wensen voor een brug van de toekomst. Het zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en biedt belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. Bovendien is het beweegbare deel gemaakt van het duurzame composiet (foto 2). Het deel is 22,5 m lang en daardoor de grootste beweegbare verkeersbrug in composiet ter wereld. Royal HaskoningDHV zorgde voor het ontwerp en de kennis van composiet in bruggen.

Betere doorstroming

De brug verbetert de regionale bereikbaarheid en heeft belangrijke voordelen vanuit economisch perspectief. 'Voor het gemeentebestuur is het van belang om het bedrijventerrein zo aantrekkelijk te houden voor bestaande en nieuwe bedrijven', aldus wethouder Jan Nagengast van de gemeente Alkmaar.

Door de toepassing van composiet (vezelversterkte kunststof) is het beweegbare deel van de brug met een gewicht van 90 ton liefst de helft lichter dan een traditionele, stalen uitvoering. Composiet is een sterk, lichtgewicht, onderhoudsarm en daardoor een duurzaam materiaal.

Door gebruik te maken van composiet kan niet alleen het beweegbare deel maar ook het bewegingsmechanisme lichter worden uitgevoerd, een kleinere fundering worden toegepast en zijn kleinere contragewichten mogelijk. Een ondergrondse draaikelder is bovendien niet langer nodig. Er is ook veel minder energie nodig om de brug te openen. Daarbij is composiet nagenoeg onderhoudsvrij.

De brug werd in opdracht van de gemeente Alkmaar en de provincie Noord-Holland gebouwd door de combinatie CFE-Demako, naar een ontwerp van Joris Smits van Royal HaskoningDHV en technische ondersteuning van Movares en Technisch Adviesbureau Sliedrecht. Delft Infra Composites is verantwoordelijk voor de bouw van het composieten brugdeel. Aan de brug hangt een kostenplaatje van 9,15 miljoen '.

'De Nelson Mandelabrug is in ontwerp en materiaalgebruik een brug die volledig aan de eisen en wensen voor de brug van de toekomst voldoet', vertelt architect Joris Smits van Royal HaskoningDHV.

Wereldleider

Royal HaskoningDHV heeft veel kennis van toepassing van composiet in infrastructuur en zet zich samen met de Nederlandse overheid in voor het behoud van een leidende positie in composiet van Nederland in de wereld. Zo werken beide partijen samen aan de herziening van de richtlijn voor sluizen en bruggen, nodig om deze constructies te kunnen bouwen, en zijn onlangs de grootste kunststof-composietdeuren ter wereld geplaatst in het Wilhelminakanaal in Tilburg.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Thomas & Piron neemt BAM Galère en BAM Lux over

Thomas & Piron neemt BAM Galère en BAM Lux over

De Waalse groep Thomas & Piron neemt de bedrijven BAM Galère en BAM Lux over van de Nederlandse groep BAM. De Nederlandse groep BAM heeft in ons land ook nog het bedrijf Interbuild. De transactie, waarvan het bedrag niet wordt[…]

Burgers investeren in Scholen van Vlaanderen

Burgers investeren in Scholen van Vlaanderen

Aanleg omleidingsweg Anzegem stap dichterbij

Aanleg omleidingsweg Anzegem stap dichterbij

Ontwerp Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe is klaar

Ontwerp Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe is klaar