Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Alimak Hek levert hefsteigers voor groot project Lakense Haard

Alimak Hek levert hefsteigers voor groot project Lakense Haard

De thv Democo-Vanderstraeten gebruikt voor de bouw van vijf woontorens in Anderlecht een reeks van liefst 24 hefsteigers en vijf transportliften van Alimak Hek. “Eens een aannemer vertrouwd is met het gebruik van een hefsteiger, zal hij er steeds opnieuw voor kiezen. De voordelen zijn enorm”, weet Johan Janssen van Alimak Hek, accountmanager voor België.

De vijf woontorens met samen 159 wooneenheden van de sociale huisvestingsmaatschappij Anderlechtse Haard worden bijna simultaan gebouwd in de Modelwijk, de wijk met gerenoveerde en nog te renoveren woontorens uit de jaren ’60 en ’70 van vorige eeuw. Aansluitend wordt ook een nieuwe kinderopvang voor 60 kinderen gerealiseerd. Intussen heeft elk van de vijf woontorens in aanbouw hefsteigers tegen de gevel.

Er zijn tal van voordelen aan een hefsteiger, afgezet tegenover het werken met een stelling. De arbeiders hebben meer bewegingsruimte als ze op een hefsteiger staan, waardoor ze vlotter kunnen werken. Je hebt veel minder verankeringspunten nodig aan de gevel, terwijl de veiligheid toch net zo goed gegarandeerd is. Je kan grotere en zware gevelelementen eenvoudig meenemen met minder kans op beschadigingen. De montage en de afbraak van een hefsteiger nemen minder tijd in beslag dan bij een stelling”, somt Johan Janssen op.


Een hefsteiger beweegt over een mast die tot wel 250 m hoog gaat en kan tot 32,8 m breed zijn. Zo nodig kunnen op één mast twee hefsteigers tegelijk ingezet worden. De hefsteigers van Alimak Hek in Anderlecht kunnen tot 3,5 ton meenemen, de transportliften tot 1,8 ton. In Anderlecht zijn voor de woonblokken van wel dertien verdiepingen voor elk van de hefsteigers slechts drie verankeringspunten nodig per gevel, terwijl je voor een stelling bij een dergelijke gevel al snel honderd ankers nodig zou hebben. Voor de transportliften kunnen dezelfde masten en aandrijvingen worden ingezet als voor de hefsteigers.

“Met een hefsteiger wordt doorgaans veiliger gewerkt dan met een stelling. Daar worden toch altijd een paar ankers weggenomen om makkelijker te kunnen werken. Een paar op 50 of 100 brengt de veiligheid nog niet in gevaar, maar als verschillende ploegen op dezelfde steiger werken en die halen zonder dat ze het van elkaar weten elk reeksen ankers weg, dan kom je in de problemen”, waarschuwt Janssen.



“Als de arbeiders uit de hefsteiger moeten kunnen stappen, wordt een speciale uitstap gemaakt. Een verdiepingshoog raam is daarvoor ideaal. Is de opening niet hoog en breed genoeg, moet alsnog met transportlift of een stelling gewerkt worden, maar doorgaans vinden we wel een mogelijkheid om hefsteigers in te zetten. Het helpt natuurlijk ook dat de meeste grote gevelbouwers als jaren klant zijn en dat zij van bij het maken van de ontwerpplannen al rekening houden met het kunnen inzetten van hefsteigers”, weet Johan Janssen.

Omgekeerd kunnen de gebruikers ook bij Alimak Hek terecht met aanbevelingen en opmerkingen voor nieuwe, nog te ontwikkelen modellen. “Er wordt altijd gekeken naar het uitbreiden of verbeteren van het gamma. Soms gaat dat in de richting van hogere masten of bredere hefsteigers, een andere keer gaat het over veiligheid, de aandrijving of het gewicht”, verduidelijkt Janssen. Elke ingebruikname van een hefsteiger van Alimak Hek wordt gecontroleerd door OCB.



Aannemers kunnen hefsteigers kopen of huren, rechtstreeks bij Alimak Hek of bij één van de dealers in België. “De in te zetten hefsteigers worden gepreassembleerd in Tilburg, net over de Belgische grens. De opbouw en het instellen van de gegevens om veilig te kunnen werken, duren niet langer dan één werkdag. De demontage gaat zo mogelijk nog sneller”, besluit Janssen.



Alimak Hek heeft voorts een eigen studiedienst voor speciale gevallen als afgeronde, verspringende of hellende gevels of grote uitkragingen. Voor heel grote bouwplaatsen, waar verschillende hefsteigers tegelijk ingezet moeten worden, kan de Belgische poot van Alimak Hek een beroep doen op de vestigingen in de buurlanden. Voor de bouw van het Epocenter in Rijswijk werd een recordaantal hefsteigers ingezet die werkten op samen liefst 8 km mast.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Xavier Denis aan de slag bij AG Real Estate

Xavier Denis aan de slag bij AG Real Estate

AG Real Estate heeft Xavier Denis (foto: AG Real Estate) benoemd tot chief development officer, lid van het directiecomité en bestuurder van AG Real Estate nv. Denis is sinds 2011 chief operating officer, lid van het directiecomité[…]

Team Renson is snelste in ploegentijdrit

Team Renson is snelste in ploegentijdrit

Auto rijdt autonoom met behulp van een gsm…

Auto rijdt autonoom met behulp van een gsm…

Votquenne Foundations beleeft jaar van implementatie en professionalisering

Votquenne Foundations beleeft jaar van implementatie en professionalisering

Meer artikels