Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Alides verbouwt thuishaven van Group Maes

Gerelateerde onderwerpen :

Alides verbouwt thuishaven van Group Maes

Projectontwikkelaar Alides, die deel uitmaakt van Group Maes, realiseert op zijn historische thuishaven aan de Toemaattragel in Gent de nieuwe stadswijk Lux/Forum. Op de 4,5 ha grote site in een bocht van de Schelde en op een boogscheut van het stadscentrum, de autosnelweg en het station Gent Sint-Pieters, verrijzen de komende jaren 237 woningen en enkele bedrijfsgebouwen.

Aannemer R. Maes nv is in Gent en heel Vlaanderen een naam als een klok, met een geschiedenis die teruggaat tot het einde van de negentiende eeuw. Het bedrijf verhuisde in 1968 van de Elfjulistraat naar de site aan de Toemaattragel.

“Op deze site stonden twee enorme loodsen, waar destijds het architectonisch beton werd gemaakt en de bouwmaterialen opgeslagen werden”, weet Rikkert Leeman, CEO van Alides. “De betonfabriek zette haar activiteiten op deze site stop in 2012 en werd overgenomen door Willy Naessens. De loodsen werden afgebroken in 2016. Na overleg met de stad Gent werd al snel duidelijk dat deze site heel veel potentieel heeft. In eerste instantie wilden we bij de herbestemming enkel focussen op bedrijfsgebouwen, maar dat is niet meer van deze tijd. Deze zone van Gent is momenteel na 18 uur uitgestorven. Daar willen we met ons project, dat wonen en werken combineert, verandering in brengen.”

Wonen in 21ste eeuw

Politicus Christophe Peeters, vandaag ondervoorzitter van de gemeenteraad en de OCMW-raad, heeft de uitwerking van de plannen voor deze site van nabij gevolgd. “Gent telt vandaag ongeveer 260.000 inwoners. Prognoses wijzen uit dat de stad in 2050 300.000 inwoners zal tellen. Gent is populair en dat is voor een politicus fijn om te horen, maar dat zet ook een enorme druk op de woningmarkt. Het aanbod is veel kleiner dan de vraag en de prijzen zijn hoog. Om dat probleem op te lossen, moeten we het aanbod verhogen, maar dan zonder greenfields aan te snijden. Het project Lux/Forum is geen opeenstapeling van kleine ‘kotjes’, maar een nieuw concept voor wonen in de 21ste eeuw”, aldus Peeters.



Alides zat niet stil en realiseerde de voorbije jaren al twee van de zeven geplande bedrijfsgebouwen. De bouw van de andere bedrijfsgebouwen is momenteel bezig. Dit deel van het project kreeg de naam Forum. Weldra volgen ook de woningen. Dit deelproject luistert naar de naam Lux.

“We hebben in februari onze stedenbouwkundige vergunning gekregen. De uitvoeringsplannen worden nu opgemaakt. Bedoeling is dat de realisatie van fase 1 start in het eerste kwartaal van 2020. De drie fases zullen elkaar vlot opvolgen en zelfs deels overlappen, want het is de bedoeling dat de hele site klaar is tegen eind 2023”, stelt Dorien Fierens, project developer bij Alides.

Tien woonvolumes

Lux bestaat uit tien woonvolumes die samen goed zijn voor 27.000 m² woonoppervlakte of 237 woningen. De woongebouwen bestaan uit een combinatie van zeer diverse woontypologieën: stadswoningen, schakelwoningen, rijwoningen, parkappartementen en penthouses. Alle woningen beschikken over een private buitenruimte (tuin of terras). Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in parktuinen, centrale ontmoetingspleinen en weelderige groene ruimte, zowel tussen de bouwvolumes als op de daken van de gebouwen.

Fase 1 omvat vier bouwblokken: Casa bestaat uit 9 stadswoningen met een individuele tuin, dakterras en fietsberging; Alba omvat 3 schakelwoningen met een individuele tuin en fietsberging, 20 parkappartementen met zonneterras en 2 penthouses met een dakterras aan het groendak; Clara biedt 4 schakelwoningen met individuele tuin en fietsberging, 24 parkappartementen met zonneterras, één penthouse met dakterras aan het groendak en een collectief dakterras met uitzicht over Gent; bouwblok Prisma ten slotte bestaat uit één schakelwoning met een individuele tuin en fietsberging en 12 parkappartementen met een zonneterras. EVR-architecten en OVG-architecten tekenden het ontwerp.

“We wilden een evenwicht tussen eenheid en diversiteit bereiken; een krachtige, uniforme uitstraling met daarbinnen een ruime diversiteit door variatie aan gevelritmering, secundaire materialen en detaillering, wat resulteert in een hoogwaardige architectuur op mensenmaat”, aldus Niels Baeck van EVR-architecten.
 
“Woonkwaliteit is het allerbelangrijkste. Doordat de wagens meteen ondergronds worden gebracht vanuit de Foreestelaan ontstaat een autoluwe woon- en werkomgeving. De gebouwen worden georganiseerd rond kwalitatieve groenstructuren en collectieve binnengebieden waar ontspanning, spel, natuurontwikkeling en ontmoeting voorop staan”, zegt Koen Van Grimbergen van OVG-architecten.

Duurzaamheid

Alides zet ook volop in op duurzaamheid. Zo krijgt het bouwblok Casa vloerverwarming in alle ruimtes, aangestuurd door een lucht-waterwarmtepomp die ook voor sanitair warm water zorgt, en hebben alle woningen een plat dak met extensief groendak. De bouwblokken Alba, Clara en Prisma krijgen ruimteverwarming en sanitair warm water via een collectieve stookplaats, vloerverwarming of radiatoren in alle ruimtes, platte daken met extensieve groendaken, regenwaterrecuperatie en hernieuwbare energie via zonnepanelen.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Leuven bouwt nieuwe autoparking en geeft Vismarkt grondige facelift

Leuven bouwt nieuwe autoparking en geeft Vismarkt grondige facelift

Het Leuvense stadsbestuur wil de hele omgeving van de Vismarkt en de omliggende straten transformeren tot een nieuwe en groene publieke ruimte. De Vismarkt wordt autovrij en de omliggende straten autoluw. Omdat de ingreep in de buurt een[…]

Nieuwe toekomst voor Marie Thumas-site in Leuven

Nieuwe toekomst voor Marie Thumas-site in Leuven

Brugge wil stelplaats De Lijn in Assebroek kopen

Brugge wil stelplaats De Lijn in Assebroek kopen

Masterplan voor woonzorgsite wzc Sint-Antonius Grembergen

Masterplan voor woonzorgsite wzc Sint-Antonius Grembergen

Meer artikels