Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Aertssen zet twee Hitachi Sumitomo SCX 2800-2's in

Aertssen zet twee Hitachi Sumitomo SCX 2800-2's in

Voor de bouw van een nieuwe treinenloods zet Aertssen Kranen nv liefst twee stuks Hitachi Sumitomo SCX 2800-2 in. De rupskranen, die een maximale hijscapaciteit hebben van 280 ton, worden ingezet bij het hijsen en monteren van grote en zware prefabliggers en -kolommen. In de Benelux zien we dergelijke grote hijskranen niet veel aan het werk en zijn het vooral kleinere modellen. Dat twee van zulke Hitachi's op één project staan, maakt het dubbel interessant om een bezoek te brengen aan de bouwplaats.

Aertssen Kranen heeft liefst 30 Hitachi Sumitomo-hijskranen, die allemaal door Luyckx geleverd zijn. De kranen worden niet alleen in de Benelux ingezet, maar tevens op projecten van Aertssen in het Midden-Oosten. Hitachi Sumitomo staat bekend vanwege de betrouwbaarheid en degelijkheid, wat voor Aertssen mede een reden is om voor het Japanse merk te kiezen. Men heeft verschillende modellen in de vloot: SCX 400, SCX 700, SCX 900-2, SCX 1000A-3, SCX 1500-2 en SCX 2800-2. Van dit grootste type heeft de firma uit Stabroek liefst 13 stuks in gebruik. Er mag dan ook gesteld worden dat die kranen het goed doen en men er zeer tevreden over is.

De twee SCX 2800-2's, die momenteel op een project in het Oost-Vlaamse Melle werkzaam zijn, werden in oktober 2014 geleverd. De zwaarste betonnen liggers wegen 52 ton en zijn 24 m lang. Ook de kolommen komen kant en klaar aan en wegen ongeveer 27 ton. Op de liggers worden weer dwarsliggers gemonteerd, die uiteindelijk het dak vormen. Deze prefab liggers wegen 32 ton en hebben een lengte en overspanning van 32 m. Ergon nv uit Lier heeft als aannemer het ontwerp van de loods voor zijn rekening genomen. Men neemt de productie, montage en het transport van de prefab-elementen voor eigen rekening. Voor dit project beschikt Ergon echter niet over dergelijke zware hijskranen en heeft men de zware jongens van Aertssen nodig. De twee rupskranen zijn hiervoor opgebouwd met alleen een hoofdgiek. Eén kraan is uitgevoerd met 39,6 m mastlengte en de andere heeft een giek van 42,6 m.

Goed nagedacht

Hitachi Sumitomo heeft de SCX 2800-2 ontworpen en gebouwd voor maximale hijsprestaties. De rupskraan is tevens uitstekend geschikt voor zwaar draglinewerk. Daarvoor zijn ze uitgerust met twee 25-tons lieren en optioneel verkrijgbaar met vrije val-functie. De liersnelheid bedraagt 110 m/min. De Japanse ingenieurs hebben bij deze 280-tonner goed nagedacht over het transport en de opbouw van de machine. Door al op de tekentafel rekening te houden met veiligheid en transportgewichten en -afmetingen van kraanonderdelen is dit relatief snel te doen. Zo valt de basismachine binnen 3 m transportbreedte en weegt ze slechts 44.900 kg. Beide rupsen wegen elk 22.200 kg en zijn 9.045 mm lang bij 1.510 mm breed. De 1.120 mm brede rupsplaten zorgen voor een lage bodemdruk. De SCX 2800-2 kan zichzelf op- of afbouwen zonder hulp van een extra kraan. Daarvoor is gebruik gemaakt van een hydraulische cilinder waarmee de rupsen zelf gehesen en gemonteerd kunnen worden. Ook is het ballast hydraulisch afzetbaar. De basismachine heeft uitklapbare stempelpoten en cilinders zodat de dieplader onder de kraan kan rijden voor een snellere laadprocedure.

De grondplaat van het contragewicht weegt 22.400 kg. Daarop komen zowel links als rechts nog eens zes blokken. De linker ballastblokken wegen 6,5 ton en die rechts 6,9 ton. Tussen de rupsen hangt zowel voor en achter nog centraal ballast. Dit weegt elk 9 ton. Aertssen kocht de Hitachi Sumitomo SCX 2800's met 54,9 m hoofdgiek en 51,8 m beweegbare jib. De maximale hoofdgiek­lengte bedraagt 91,5 m. De hoofdmast bestaat uit giekdelen van circa 12, 6 en 3 m lengte. Het broekstuk en kopstuk van de vakwerkmast zijn 7,6 m lang. In Melle staat het hijsblok op vier draden ingeschoren en maakt men nog gebruik van een runner op de kop van de mast. Met balhaak en op enkele draad kan men daarmee nog eens 13,5 ton hijsen. Het hijsen van lichtere materialen gaat zo behoorlijk sneller. Maar voor het hijsen van de zware liggers en kolommen heeft men de hijscapaciteit van het grote blok op vier draden echt nodig.

Fijne bediening

Hitachi Sumitomo staat bekend vanwege de degelijkheid. De rupskranen onderscheiden zich door eenvoudige maar zeer betrouwbare technologie. Dat zorgt voor een hoge mate van bedrijfszekerheid en storingen, mochten die onverhoopt voorkomen, zijn snel en eenvoudig op te lossen. Aertssen Kranen kan dit bevestigen en heeft met het Japanse merk heel goede ervaringen. Niet voor niets heeft firma Luyckx in Brecht al 30 Hitachi Sumitomo's mogen leveren. Een ander voordeel is de consistentie in het kranenpark. Vanwege de eenheid inzake merk en type kunnen machinisten makkelijk op verschillende machines ingezet worden. De lastmomentbeveiliging toont overzichtelijk in een kleurendisplay alle actuele hijswaarden en waarschuwt tijdig. De machinisten van Aertssen zijn heel te spreken over de fijne bediening van de rupskranen. Zeker bij het plaatsen van zware betonnen delen komt het aan op millimeterwerk en dienen elementen nauwkeurig gesteld te worden. Niet elk merk laat zich zo nauwkeurig bedienen.

Als krachtbron beschikt de 280-tons hijskraan over een watergekoelde Mitsubishi 6M70-T-dieselmotor. Deze levert een vermogen van 272 kW/365 pk bij 2.000 t/min. De zescilinder voldoet aan de Stage IIIA-emissienormen. Het onderhoud aan kranen voert Aertssen zelf uit en heeft hiervoor een eigen technische dienst met een moderne werkplaats. De monteurs zijn goed opgeleid en hebben ruime ervaring. Vanwege de jarenlange contacten en uitzonderlijke noodinterventies ' die naar alle tevredenheid worden uitgevoerd ' heeft Aertssen ook een zeer goede relatie met Luyckx opgebouwd. De kans is dus groot dat deze Belgische verdeler van zowel Hitachi-grondverzetmachines als Hitachi Sumitomo-rupshijskranen in de toekomst nog meer orders mag noteren. De SCX 2800's van Aertssen zijn immers degelijke, nauwkeurige en betrouwbare 'zware hijsjongens'. - GYR

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Antwerpen zoekt erfpachter voor Sint-Jorispand

Antwerpen zoekt erfpachter voor Sint-Jorispand

Het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (AG VESPA) gaat op zoek naar een erfpachter voor het Sint-Jorispand, een uitzonderlijk ruim en veelzijdig commercieel gebouw in de Theaterwijk. De erfpachter moet het pand[…]

10/08/2020 | AntwerpenRenovatie
Icopal en Monier zijn voortaan BMI Belgium

Icopal en Monier zijn voortaan BMI Belgium

Dokterswoning transformeert tot moderne woonvoorziening

Dokterswoning transformeert tot moderne woonvoorziening

Amoras start verwerking meest vervuilde baggerslib

Amoras start verwerking meest vervuilde baggerslib