Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Aangepaste plannen maken van woonproject in Beaulieuwijk het groenste van Machelen

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Aangepaste plannen maken van woonproject in Beaulieuwijk het groenste van Machelen

(c) evillas

Projectontwikkelaar evillas uit Sint-Pieters-Leeuw heeft de plannen voor een nieuwe woonwijk tussen de Pieter Schroonsstraat en de George Lacroixstraat in Machelen drastisch aangepast. Daarmee komt de promotor tegemoet aan de grootste bezwaren van een aantal buurtbewoners. Driekwart van de volledige site blijft groene open ruimte, waardoor het woonproject in de Beauliewijk zelfs het groenste zal worden van heel Machelen.

 

Het nieuwe woonproject is zeker welkom, want Machelen is één van de snelst groeiende gemeenten in Vlaanderen. Tegen 2035 zal de gemeente volgens een prognose van de Vlaamse overheid 18.497 inwoners tellen, dat zijn er bijna 3.000 meer dan vandaag. Dat Machelen een bijzonder populaire gemeente is om in te wonen, blijkt ook uit de cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel. Het inwonersaantal steeg de voorbije twintig jaar van 11.838 naar 15.605, een groei die driemaal zo snel is als het Vlaamse gemiddelde.
Het woonproject dat evillas wil realiseren in de Beaulieuwijk is een ontwerp van Schellen Architecten uit Bonheiden. Het wil een thuis bieden aan die nieuwe inwoners en tegelijkertijd een voorbeeld zijn van modern en verdicht wonen in een parkomgeving.
 
“De oorspronkelijke plannen dateren al van 2018, maar om tegemoet te komen aan de bezorgdheden van de buurt hebben we die plannen drastisch bijgestuurd. Zo komen er minder woningen en moeten bewoners hun auto ondergronds parkeren. We voorzien ook 110 fietsenstalplaatsen, of ongeveer 4,2 per woning. Bovengronds zijn er ook drie plaatsen voor bakfietsen. We zetten resoluut in op zachte mobiliteit. Het project wordt ingericht als een woonerf, wat betekent dat enkel de auto’s van bewoners en bezoekers welkom zijn. Autoverkeer kan enkel via de Pieter Schroonsstraat de wijk bereiken. Sluipverkeer krijgt daardoor geen kans. Voetgangers en fietsers kunnen de site ook bereiken via de George Lacroixstraat”, verklaart Chris Van de Ven, de zaakvoerder van evillas.
 
Het project omvat 26 appartementen met twee of drie slaapkamers en een bewoonbare oppervlakte van 80 tot 125 m², verdeeld over drie gebouwen. Een gezinswoning met een bewoonbare oppervlakte van meer dan 200 m² zorgt ervoor dat het ganse project mooi aansluit op de aanpalende woningen in de Pieter Schroonsstraat. Er zijn 40 ondergrondse parkeerplaatsen voor de bewoners. Voor bezoekers zijn er zes bovengrondse parkeerplaatsen.

Wonen in het park

De projectontwikkelaar stelde ook een landschapsarchitect aan om een concept ‘wonen in het park’ uit te tekenen. Dat betekent dat driekwart van de site niet bebouwd of verhard wordt. De bestaande niveauverschillen op de site blijven behouden. Daarmee wordt het Beaulieuproject het groenste woonproject van Machelen en een groene long voor de ganse buurt. Er komt ook een wadi met een bergingscapaciteit van 26.000 liter die het hemelwater moet bufferen na een zware stortbui of een onweer. Dat is veel groter dan de wettelijke eisen.
 
“We zijn tevreden dat de plannen zijn aangepast en er meer aandacht is voor groene, publieke ruimte. Niet alleen komen er minder woningen en moeten de auto’s ondergronds gestald worden, er wordt ook gebouwd met veel respect voor de aanwezige waardevolle bomen. Twintig bestaande bomen blijven behouden, waaronder een bijzonder imposante bruine beuk. Vijf andere bomen - drie zomereiken, een hopbeuk en een paardenkastanje - worden verplant. Het project wordt aangevuld met elf nieuwe hoogstammige bomen in verschillende variëteiten”, aldus Steve Claeys, schepen van Ruimtelijke Ordening in Machelen.

Mobiliteit

De site is goed ontsloten door het openbaar vervoer, met een bushalte aan de Budasteenweg en het treinstation van Diegem, met zeer goede verbindingen richting Brussel en Leuven, op amper 2 km. Het treinstation van Vilvoorde, nauwelijks 1 km verder, biedt nog meer aansluitingen.
 
“Uit een mobiliteitsstudie van het studiebureau MINT blijkt dat het nieuwe woonproject niet voor een drastische toename van het autoverkeer in de buurt zal zorgen. Tijdens de ochtend- en avondspits zou het gaan om telkens amper 17 voertuigen per uur die de nieuwe wijk in- of uitrijden. We hebben ook afspraken gemaakt met de gemeente om het werfverkeer tijdens de bouwfase zo snel mogelijk te laten aan- en afrijden via de Woluwelaan om de hinder te beperken”, besluit Chris Van de Ven.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bouwsector is hard geraakt, maar herstelt goed na eerste lockdown

Bouwsector is hard geraakt, maar herstelt goed na eerste lockdown

Tijdens de eerste lockdown, nu bijna een jaar geleden, verloor een gemiddeld bedrijf in de bouwsector liefst 45% van de omzet. Dat is bijzonder veel, want een gemiddeld Belgisch bedrijf speelde in die periode ‘slechts’ 33% van de[…]

Dijledal Leuven heeft meer dan 400 woningen in de pijplijn

Dijledal Leuven heeft meer dan 400 woningen in de pijplijn

BGHM: eerste oproep voor aankoop van meer dan 650 woningen

BGHM: eerste oproep voor aankoop van meer dan 650 woningen

Belgisch-Nederlandse joint venture investeert 280 miljoen € in nieuwbouw voor verhuur

Belgisch-Nederlandse joint venture investeert 280 miljoen € in nieuwbouw voor verhuur

Meer artikels