Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

A11 geopend na 42 maanden van strikt plannen en hard doorwerken

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
A11 geopend na 42 maanden van strikt plannen en hard doorwerken

Vorig weekend werd in West-Vlaanderen de nieuwe autosnelweg A11 officieel ingehuldigd door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. Hij kreeg hiervoor de hulp van o.m. de burgemeesters van Damme, Brugge en Knokke-Heist. Ondertussen rijden de eerste auto’s over de nieuwe A11. Die verbindt de haven van Zeebrugge met het binnenland.

Het consortium Via Brugge bouwde sinds het voorjaar van 2014 aan dit huzarenstukje van 12 km. Via Brugge nv is een consortium dat bestaat uit Jan De Nul, Algemene Aannemingen Van Laere, Franki Construct, Aswebo, Aclagro en de financiële partner Tinc. Met een kostprijs van 674 miljoen € wordt de A11 vaak de duurste snelweg van het land genoemd. De kostprijs ligt zo hoog door de aaneenschakeling van een hele reeks kunstwerken (bruggen, tunnels, …), met als kers op de taart een ophaalbrug, wat eerder uitzonderlijk is voor een snelweg.

Havenverkeer

De A11 heeft drie belangrijke doelstellingen. Ten eerste zorgt de snelweg voor een vlotte verbinding tussen de Blauwe Toren in Brugge en Knokke-Heist. De nieuwe weg maakt de zeehaven van Brugge beter bereikbaar en verhoogt de verkeersveiligheid doordat havenverkeer en lokaal verkeer van elkaar gescheiden worden. Ook vergroot de leefbaarheid en woonkwaliteit in de regio. Het lokale verkeer krijgt nieuwe verbindingswegen en veilige fietsroutes brengen fietsers op een aangename manier naar de verschillende polderdorpen. Tot slot zorgt de gloednieuwe A11 ervoor dat ook toeristen vlot naar de kust en terug rijden.

Huzarenstukje

Via Brugge begon in het voorjaar van 2014 aan dit huzarenstukje. Heel wat nieuwe infrastructuur werd de voorbije jaren aangelegd. Zo garanderen nieuwe aansluitingscomplexen aan de N31, de N49, de Blauwe Toren en de haven van Zeebrugge een vlotte en veilige uitwisseling tussen de verschillende verkeersstromen. De beweegbare bruggen over het Boudewijnkanaal gebruiken de nieuwste technologieën om wegverkeer en scheepvaart op elkaar af te stemmen. De verhoogde rotonde aan de Natiënlaan en de Dudzelestraat zorgt voor vlotter verkeer én een veilige doorgang voor fietsers. Deze laatste groep kan voortaan trouwens ook rekenen op extra fietspaden en nieuwe tunnels die het fietscomfort verhogen.

Faunapassages

Bovendien werd bij dit alles steeds rekening gehouden met de omgeving en omwonenden. Geluidshinder wordt zoveel mogelijk beperkt dankzij o.m. de lage ligging van de A11 ter hoogte van de tunnels in Westkapelle en de geluidsschermen die langs het viaduct gebouwd zijn. Het grote respect voor het landschap en de fauna en flora blijkt dan weer uit de faunapassages die werden aangelegd en de architectuur van het viaduct. Dat is zo gebouwd dat er steeds voldoende licht op de onderliggende graslanden valt.

Meer info over dit project vind je op www.a11verbindt.be.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Spoorwerken tussen Brussel en Denderleeuw afgerond

Spoorwerken tussen Brussel en Denderleeuw afgerond

Infrabel is klaar met de vernieuwing van de twee centrale sporen tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek. De spoorlijn Brussel - Denderleeuw was ruim tien jaar één van de grootste bouwwerven van ons land, waarbij ook de aanleg[…]

08/12/2018 | NMBS Infrabel
Internet of Water wapent tegen groeiende waterrisico’s

Internet of Water wapent tegen groeiende waterrisico’s

Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel

Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Taks op motorvoertuigen brengt 20 miljard € op

Meer artikels