Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

5,8 miljard € voor Werkplan Mobiliteit

Gerelateerde onderwerpen :

,
5,8 miljard € voor Werkplan Mobiliteit

Het investeringsbudget voor wegenwerken stijgt in de periode 2017-2019 met 37% naar 2,7 miljard €.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft het eerste luik van een ambitieus Werkplan voorgesteld. Vanaf nu tot het einde van de regeerperiode in 2019 wordt 5,8 miljard € geïnvesteerd in de Vlaamse mobiliteit. Het grootste deel van dat bedrag gaat naar wegenwerken (2,7 miljard €) en naar werkzaamheden aan waterwegen (2,25 miljard €). “De investeringsbudgetten voor alle vormen van vervoer stijgen naar een historische hoogte”, verklaart Weyts.

Klik hier voor gedetailleerd plan.

Er rijden alsmaar meer wagens op steeds minder ruimte, wat de reden is dat Vlaanderen tot stilstand dreigt te komen. Het Planbureau voorspelt tegen 2030 nog een drastische toename van zowel het personenvervoer (+11%) als het vrachtvervoer (+44%). De gemiddelde snelheid tijdens de spitsuren dreigt nog een kwart trager te worden (-24%). Redenen genoeg voor minister Ben Weyts om uit te pakken met een nieuw investeringsbeleid. Weyts schuift een Werkplan naar voor waarbij de komende drie jaar liefst 5,8 miljard € wordt geïnvesteerd in verschillende vormen van vervoer. De investeringsbudgetten stijgen naar een historisch hoog peil.

“Ook al leven we in tijden van besparingen, toch investeren we meer dan ooit in Mobiliteit. We werken aan de wegen, maar ook aan de alternatieven voor de auto’s en vrachtwagens, zoals de waterwegen, De Lijn en de fiets. Het investeringsbudget voor werken aan de waterweg stijgt in de periode 2017-2019 met 17,5% naar 2,25 miljard €. Weyts wil het aandeel van de binnenvaart in het goederentransport tegen 2030 verhogen naar 18%, met een gemiddelde groei van 2,8% per jaar. Dat maakt een enorm verschil, want één binnenschip haalt gemiddeld 200 vrachtwagens uit de file. Vlaanderen heeft nu al 1.100 km bevaarbare waterwegen: 80% van alle bedrijven ligt op maximaal 10 km van zo’n waterweg.

De capaciteit op de waterwegen wordt uitgebreid. Tussen Antwerpen en Parijs wordt gewerkt aan een Seine-Scheldeverbinding voor schepen die drie lagen containers kunnen meenemen. De Leie, één van de Vlaamse schakels in die Seine-Scheldeverbinding van de toekomst, wordt verdiept en verbreed om bevaarbaar te worden voor grotere schepen. Ook het rendement van het Albertkanaal – de belangrijkste watersnelweg van het land – wordt met een kwart verhoogd door alle bruggen over het kanaal te verhogen. De kleinere waterwegen krijgen eveneens aandacht: zo worden bv. ook de Dender en het Kanaal naar Charleroi opgewaardeerd.

Wegenwerken

Het investeringsbudget voor wegenwerken stijgt in de periode 2017-2019 met 37% naar 2,7 miljard €. Dit is dan nog zonder de grote kosten voor de Oosterweelverbinding en de herinrichting van de Ring rond Brussel: deze investeringsprojecten zijn goed voor respectievelijk 3,5 miljard € en 1,5 miljard €.

Er wordt echter niet alleen gewerkt rond Brussel en Antwerpen, ook elders gaan de komende jaren heel wat spades in de grond. De N49, de N203a en de A12 worden omgebouwd tot autosnelwegen. Er komen spitsstroken tussen Lummen en Beringen, tussen Wilsele en Aarschot en tussen Groot-Bijgaarden en Affligem. Er wordt gewerkt aan onder meer de R4, de R8 en de N8.

Grote Werven 2017

Het investeringsbeleid zal dit jaar al heel zichtbaar worden langs de Vlaamse wegen. Langs de autosnelwegen komen 34 grote werven, in totaal wordt er gewerkt aan 100 km autosnelweg. Er wordt geïnvesteerd in structureel onderhoud (o.a. op de E34, de R2, de E314, de E17 en de E40), maar ook in nieuwe infrastructuur, zoals onder meer een nieuw op- en afrittencomplex in Aalter, een fietsbrug in Gasthuisberg, geluidsschermen langs de A12 en een nieuwe brug over de E34 in Assenede.

Langs de gewestwegen komen in totaal een honderdtal werven, verspreid over de vijf Vlaamse provincies. In totaal wordt dit jaar gewerkt aan liefst 445 km gewestweg. Zo wordt er geïnvesteerd in een heraanleg van de R13 in Turnhout, in vrijliggende fietspaden langs de Bilzerbaan in Lanaken, in de heraanleg van de doortocht in Oordegem (Lede), in een middenberm voor de Ninoofsesteenweg in Roosdaal en in een fietsbrug over de N36 in Deerlijk.

De hinder wordt zo goed mogelijk ingeschat en zo minimaal mogelijk gehouden. Er wordt maximaal ingezet op nachtwerk en werken rond de klok. Er is permanent overleg met alle betrokken diensten, binnenlandse partners zoals automobilistenverenigingen, andere gewesten en de buurlanden. Voor de veiligheid van de bouwwerven wordt een mobiele flitspaal ingezet op 21 locaties. Ook dat aantal is een primeur.

Een grootscheepse communicatiecampagne zal alle weggebruikers de komende weken en maanden informeren. Volgende maand start een grote aankondingingscampagne op de radio, via affiches, online advertenties en sociale media. Die wordt bij elk nieuwe golf van grote bouwwerven herhaald.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Projectontwikkelaars vragen meer rechtszekerheid

Real.Gent, de nieuwe vlag voor het Gentse Vastgoedevent, legt een aantal pijnpunten bloot. Misschien wel het meest prangende is dat projectontwikkelaars uit Gent, en waarschijnlijk ook tot ver daarbuiten, schreeuwen om meer rechtszekerheid voor[…]

05/12/2019 | MobiliteitProjecten
Veilig en vlot fietsverkeer wordt een prioriteit

Veilig en vlot fietsverkeer wordt een prioriteit

AWV en Leuven investeren in mobiliteit

AWV en Leuven investeren in mobiliteit

Infrabel vraagt vergunning voor spoorproject in Ekeren

Infrabel vraagt vergunning voor spoorproject in Ekeren

Meer artikels