Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

40 tot 50 miljoen ' per jaar voor renovatie van Brusselse tunnels

40 tot 50 miljoen ' per jaar voor renovatie van Brusselse tunnels

De Brusselse regering heeft zopas een ambitieus meerjarig investeringsprogramma goedgekeurd om de Brusselse tunnels te renoveren, te onderhouden en veilig te maken. Om de toegankelijkheid van de hoofdstad te garanderen, moeten alle tunnels gerenoveerd worden. Tot 2019 wordt jaarlijks tussen 40 en 50 miljoen ' uitgetrokken voor de renovatie van de tunnels.

De vaststelling van de experts is duidelijk. Door slijtage, slechte afwerking en constructiefouten, maar ook door nieuwe normen hebben alle tunnels dringend grote renovaties nodig. De tunnels werden gebouwd tussen het einde van de jaren '50 en het begin van de jaren '90 van vorige eeuw. Het Brusselse Gewest beheert 26 tunnels, waarvan er 12 langer zijn dan 300 m en 14 minder lang dan 300 m.

Omwille van veiligheidsredenen is momenteel 5,7% van de tunnels tijdelijk gesloten. Van de Stefaniatunnel is slechts een deel (100 m) gesloten voor het verkeer. 'We gaan het probleem van de tunnels oplossen. De Brusselse regering keurde een transparant en gedetailleerd meerjarig investeringsprogramma goed voor de komende vijftien jaar, met het merendeel van de werven in de eerste tien jaren. De Brusselse regering heeft beslist om, zoals gevraagd door de speciale tunnelcommissie, te starten met de renovatie van de tunnels die er het ergst aan toe zijn. We nemen onze verantwoordelijkheid en zullen alle tunnels renoveren. Dat is een duidelijk engagement', zegt de Brusselse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet. Na goedkeuring door de Brusselse regering heeft hij het investeringsprogramma in detail voorgesteld in de commissie Infrastructuur in het Brusselse parlement.

Eerste werken

Na het incident in de Rogiertunnel eind vorig jaar heeft de Brusselse regering de zaken in handen genomen door eerst en vooral alle tunnels grondig te laten controleren. De afgelopen drie maanden zijn de tunnels en hun elektromechanica grondig geïnspecteerd, er werden betonstalen geanalyseerd en waar nodig werd loszittend plafond verwijderd. Deze inspectiewerken werden opgevolgd door EGIS en opgevolgd door Seco. Op hun advies en omwille van veiligheidsredenen zijn de Stefaniatunnel en de Montgomerytunnel tijdelijk gesloten. Daarnaast heeft het gewest opdracht gegeven aan het bureau Socotec om de elektromechanica in de tunnels te inspecteren. Op basis van deze inspecties werden de voorbije maanden dringende herstellingen uitgevoerd.

15 jaar

Met de rapporten van Seco, EGIS en Socotec, de aanbevelingen uit het tunnelmasterplan 2013 en de resultaten van de speciale tunnelcommissie in het parlement heeft de Brusselse regering een meerjarig investeringsprogramma voor de tunnels opgesteld. Dit programma legt de investeringen en de te ondernemen acties vast voor de komende vijftien jaar. De geplande renovaties zijn ingedeeld volgens werken die op korte, middellange en lange termijn moeten uitgevoerd worden.

Ook de budgetten werden vastgelegd in het programma. Inmiddels werden werken gestart in de Montgomerytunnel, de Stefaniatunnel en de Naamsepoort. De Brusselse regering beslist binnenkort tussen een dbfm of een dbm voor de renovatie van de Leopold 2-tunnel en de Belliardtunnel.

Stefaniatunnel

Tijdens de werken aan de Stefaniatunnel hebben de administratie, de aannemer en het studiebureau een oplossing gevonden om het plafond van de tunnel definitief te herstellen. Daardoor zal de werf iets langer duren dan voorzien, maar wordt een sluiting van de tunnel van een jaar vermeden. De tijdelijke oplossing wordt dus een definitieve oplossing. Zonder onvoorziene problemen kunnen de werken voor aanvang van het nieuwe schooljaar worden afgerond. De herstellingswerken starten met de afbraak van het beschadigde beton. Nadien worden nieuwe roestvrije wapeningen bevestigd en afgedekt met spuitbeton. Dit is een duurzame oplossing die de overlast en de duur van zowel boven- als ondergrondse werken zoveel mogelijk beperkt. De werken zullen 's nachts en tijdens de schoolvakanties worden uitgevoerd.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Besix bouwt stadion aan andere kant van de wereld

Besix bouwt stadion aan andere kant van de wereld

Het Kōtui-team, waarin Besix Watpac de hoofdaannemer is, werd geselecteerd voor het ontwerp en de bouw van een nieuw overdekt stadion met 25.000 zitplaatsen in Christchurch dat onderdak zal bieden aan grote sportwedstrijden, internationale[…]

10/04/2021 | ProjectenBesix
CO2-negatieve tapijttegels maken klimaatneutraal bouwen eenvoudiger

CO2-negatieve tapijttegels maken klimaatneutraal bouwen eenvoudiger

Eerste Scania bij Warsco

Eerste Scania bij Warsco

Jan Snel bouwt vaccin-labo in Merelbeke

Jan Snel bouwt vaccin-labo in Merelbeke